Απάντηση σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή ΚΚΕ κ. Δελή

Απάντηση σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή ΚΚΕ κ. Δελή στις 21 Οκτωβρίου 2019

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Δελή, ομολογουμένως η ερώτησή σας είναι ιδιαίτερα επίκαιρη και χαίρομαι, γιατί με αυτόν τον τρόπο μου δίνεται η ευκαιρία να πούμε μερικά πράγματα για τις μετεγγραφές με τον πιο επίσημο τρόπο, εδώ, στην Αίθουσα του Κοινοβουλίου.

Θα ήθελα, λοιπόν, εκτός από τις απαντήσεις στα ερωτήματα που θέσατε, να ενημερώσουμε και τους πολίτες για το τι συνέβη φέτος στις μετεγγραφές. Πρώτα απ’ όλα θέλω να αναφέρω ότι η διαδικασία των μετεγγραφών ξεκίνησε έγκαιρα φέτος, στις 16 Οκτωβρίου, παρά τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίσαμε, στα οποία θα αναφερθώ στη συνέχεια και αυτή τη στιγμή εξελίσσεται ομαλά.

Μέχρι στιγμής, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα όπου μπαίνουν οι φοιτητές και υποβάλλουν αιτήσεις για μετεγγραφή, έχουν υποβληθεί έξι χιλιάδες τριακόσιες εβδομήντα μία αιτήσεις και έχουν οριστικοποιηθεί οι πέντε χιλιάδες τετρακόσιες σαράντα πέντε απ’ αυτές. Αυτό αφορά τις μοριοδοτούμενες αιτήσεις. Για τις μετεγγραφές αδελφών έχουν γίνει δύο χιλιάδες πεντακόσιες τριάντα μία αιτήσεις, από τις οποίες έχουν οριστικοποιηθεί οι δύο χιλιάδες τριάντα τέσσερις. Τα στοιχεία είναι από σήμερα το πρωί.

Όσον αφορά τις κατ’ εξαίρεση μετεγγραφές, για να λύσουμε διάφορα προβλήματα, φέτος η διαδικασία θα πραγματοποιηθεί μετά τις μετεγγραφές των προηγούμενων κατηγοριών και θα γίνει για πρώτη φορά ηλεκτρονικά, έτσι ώστε να επισπευσθεί η όλη διαδικασία.

Για όλα αυτά θα ήθελα να ευχαριστήσω και να συγχαρώ τις υπηρεσίες του Υπουργείου, οι οποίες εργάστηκαν με πολύ γρήγορους ρυθμούς για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τα πολλά προβλήματα που κληρονομήσαμε και να κάνουν, επίσης, τις απαιτούμενες προσαρμογές για τις αυξημένες απαιτήσεις διαλειτουργικότητας. Επίσης, θα ήθελα να ευχαριστήσω και την ΑΑΔΕ, αλλά και το ακαδημαϊκό διαδίκτυο την «G.U. NET», οι οποίες ανταποκρίθηκαν άμεσα στα αιτήματα που κάναμε για διαλειτουργικότητα με τα συστήματά τους.

Αναφορικά τώρα με τα ερωτήματά σας, θα ξεκινήσω από την αναφορά που έχετε στην ερώτησή σας ότι η Κυβέρνησή μας αυστηροποίησε τα κριτήρια που αφορούν στο δικαίωμα αίτησης των μετεγγραφών. Αυτό δεν προκύπτει από πουθενά. Γνωρίζετε, φαντάζομαι, ότι το πλαίσιο το οποίο εφαρμόζεται κληροδοτήθηκε σε εμάς από την προηγούμενη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κι εμείς συνειδητά επιλέξαμε να μην κάνουμε «κοπτοραπτική», να μην το αλλάξουμε αυτό το πλαίσιο τη στιγμή που είχαν ξεκινήσει οι διαδικασίες του μηχανογραφικού, των εγγραφών, των βάσεων. Δεν θέλαμε να το αλλάξουμε αυτό το πλαίσιο ξαφνικά. Εξάλλου, αυτό θα δημιουργούσε πιθανόν και θέματα ακυρότητας μετεγγραφών και προσφυγών. Αυτό δεν σημαίνει ότι συμφωνούμε.

Εμείς, λοιπόν, στο πλαίσιο του διαλόγου, τον οποίο έχουμε ξεκινήσει με την ακαδημαϊκή κοινότητα και εταίρους, σκοπεύουμε να αναμορφώσουμε το πλαίσιο των μετεγγραφών ως προς το πιο δίκαιο, το πιο αντικειμενικό, χωρίς όμως να θίγουμε και το επίπεδο σπουδών, προκαλώντας υπερκορεσμό στα ΑΕΙ του κέντρου και αποψιλώνοντας τα περιφερειακά ιδρύματα.

Αναφορικά με τα θέματα που θίγετε περί προβλημάτων στις αντιστοιχίες, γνωρίζετε καλά ότι υπόλογη είναι η προηγούμενη ηγεσία, η οποία λίγες μέρες πριν τις εκλογές –και συγκεκριμένα την 1η Ιουλίου 2019- προχώρησε και εξέδωσε την αντιστοίχιση των τμημάτων. Μάλιστα, με δικό τους νόμο –και συγκεκριμένα την παράγραφο 13 του άρθρου 21 του ν. 4332- ο Υπουργός Παιδείας οφείλει το αργότερο την 30η Μαΐου να δημοσιεύει σε ΦΕΚ αυτές τις αντιστοιχίες. Έγινε, λοιπόν, με πολύ μεγάλη καθυστέρηση λίγες μέρες πριν τις εκλογές και λίγες μέρες πριν ξεκινήσει το μηχανογραφικό.

Αυτές οι αντιστοιχίσεις δεν μπορούν να αλλάξουν εκ των υστέρων, γιατί μαζί με το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει τη στιγμή που ξεκινάνε τα μηχανογραφικά, καθορίζει ένα συνολικό πλαίσιο το οποίο δεν μπορεί να αλλάξει από τη στιγμή που ξεκινά η διαδικασία των υποβολών των μηχανογραφικών.

Θα ήθελα, επίσης, να αναφερθώ και στην ανακοίνωση του Τομέα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ πριν από λίγες μέρες και συγκεκριμένα στην έκφραση «διαδικασίες ρουτίνας ως προς τις μετεγγραφές». Αυτή μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση και ουσιαστικά δηλώνει την άγνοια, γιατί όταν νομοθετείς με προχειρότητα, χωρίς να λαμβάνεις υπ’ όψιν σου το σύνολο των επιπτώσεων των σχετικών διατάξεων και κάνεις πρόχειρες αλλαγές στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας με λαθεμένο και πρόχειρο τρόπο, όλα αυτά δημιουργούν τα προβλήματα τα οποία εμείς βρήκαμε μπροστά μας.

Είχαν τις αυταπάτες ότι μπορεί να δίνεις απλά εντολές και ακολούθως οι Υπηρεσίες του Υπουργείου και τα πανεπιστήμια θα υλοποιήσουν τις στρεβλές σου νομοθετικές σου ρυθμίσεις, χωρίς προβλήματα, το οποίο δεν είναι αληθές.

Συγκεκριμένα παραδείγματα είναι τα εξής: Όσον αφορά τις διατάξεις των ν. 4559, 4589 και 4610, αυτά τα νομοθετήματα που είναι οι συγχωνεύσεις πανεπιστημίων ΤΕΙ, απαγόρευαν τις μετεγγραφές των φοιτητών των πρώην ΤΕΙ σε όσους είναι από το δεύτερο έτος και πάνω. Τους φοιτητές, λοιπόν και τις οικογένειές τους ταλαιπώρησαν με αυτές τις πολιτικές και με αυτά τα πρόχειρα νομοθετήματα.

Τώρα όσον αφορά τις διαδικασίες ρουτίνας, θα ήθελα να αναφερθώ σε μερικά προβλήματα διαλειτουργικότητας που αντιμετωπίσαμε. Πρώτα από όλα, δεν είχε προετοιμαστεί το σύστημα μετεγγραφών, ώστε να προβλέπει τις χωριστές φορολογικές δηλώσεις γονέων που απαιτούσε διαλειτουργικότητα με την ΑΑΔΕ. Δεν υπήρχε διαλειτουργικότητα με σχολές εποπτείας άλλων λειτουργιών. Δεν προέβλεψαν τα μεγάλα ζητήματα διαλειτουργικότητας που προκλήθηκαν με τις συγχωνεύσεις των φοιτητών των ΤΕΙ στα Πανεπιστήμια και την ένταξή τους στα φοιτητολόγια, τα ηλεκτρονικά μητρώα δηλαδή των πανεπιστημίων αυτών.

Για όλα αυτά, λοιπόν, δεν είχε υπάρξει καμία μελέτη. Όλα αυτά κληθήκαμε να τα αντιμετωπίσουμε. Τα αντιμετωπίσαμε, τις πρώτες μέρες υπεύθυνα, χωρίς να μας ενδιαφέρουν μικροπολιτικές τακτικές και πιέσεις.  Εργαστήκαμε, βρήκαμε λύσεις στα προβλήματα. Και γι’ αυτό το λόγο οι μετεγγραφές ξεκίνησαν φέτος την ίδια εποχή που ξεκίνησαν και πέρσι.

Τώρα κάποια άλλα θέματα. Κύριε Δελή, προτείνεται να καταργηθεί το πλαφόν του 15%. Προφανώς, αγνοείτε τις απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας  που καθορίζουν συγκεκριμένο πλαφόν στις μετεγγραφές. Να δούμε μαζί ένα σενάριο. Για παράδειγμα στην Ιατρική Αθήνας όπου εισάγονται εκατόν εξήντα πέντε φοιτητές, να μετεγγραφούν εκατό φοιτητές από τις υπόλοιπες ιατρικές της Ελλάδας. Τι πιστεύετε; Μπορεί να παρέχει η συγκεκριμένη Σχολή ποιοτική εκπαίδευση;

Ρεαλιστική και υπεύθυνη πολιτική είναι αφενός να εξασφαλίζεις διευκολύνσεις στους φοιτητές και τις οικογένειες τους και οι μεταγραφές είναι ένας τρόπος, αλλά παράλληλα να διασφαλίσεις και το επίπεδο σπουδών που παρέχει το κάθε πανεπιστήμιο.

Σας ευχαριστώ.

Κύριε Πρόεδρε, μπαίνουν πολλά ζητήματα, οπότε παρακαλώ λίγο για την κατανόησή σας ως προς τον χρόνο.

Γνωρίζετε ότι πριν από λίγες μέρες το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι δόθηκε έκτακτη επιχορήγηση στα πανεπιστήμια 12,5 ευρώ, προκειμένου να καλύψουν ανάγκες. Θα ήθελα να προσθέσω μερικά στοιχεία. Στον προϋπολογισμό του 2019 έχουν εγγραφεί πιστώσεις 40 εκατομμύρια ευρώ για επιχορήγηση στα εκπαιδευτικά ιδρύματα για ενίσχυση οικογενειών με τέκνα που σπουδάζουν μακριά από τον τόπο κατοικίας, πιστώσεις 56 εκατομμυρίων ευρώ που αφορούν επιχορήγηση σε εκπαιδευτικά ιδρύματα για δαπάνες φοιτητικής μέριμνας και άλλα 78 εκατομμύρια ευρώ που αφορούν επιχορήγηση στο ΙΝΕΔΙΒΙΜ.

Όσον αφορά το διδακτικό προσωπικό, έχουν δοθεί 150 θέσεις ΔΕΠ στα ιδρύματα που προέκυψαν από συγχωνεύσεις πανεπιστημίων και πρώην ΤΕΙ, άλλες 500 θέσεις ΔΕΠ σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας και παράλληλα πρόσθετες 280 θέσεις έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού και άλλες θέσεις που αφορούν επίσης έκτακτο διδακτικό προσωπικό.

Για το θέμα των εστιών έχουμε συζητήσει σε προηγούμενη ερώτησή σας και θα παραπέμψω στην απάντηση που είχα δώσει εκεί.

Θα ήθελα να τονίσω ξανά το εξής: Σας είπα στην πρωτολογία μου ότι δεν άλλαξε τίποτα στο θεσμικό πλαίσιο των μετεγγραφών από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για τους λόγους που ανέφερα προηγουμένως και δεν θα μπορούσε να αλλάξει.

Θέσατε θέμα αντιστοίχισης, ότι δηλαδή θα μπορούσαμε να έλθουμε τώρα να αλλάξουμε τις αντιστοιχίσεις τμημάτων.

Αυτό, κύριε Δελλή, δεν γίνεται, γιατί όταν ένας φοιτητής κάνει τη δήλωση σε ποια τμήματα, σε ποιες σχολές θέλει να πάει, λαμβάνει υπ’ όψιν του και τις αντιστοιχίες των τμημάτων. Αν, λοιπόν, εσύ έρθεις εκ των υστέρων και αλλάξεις αυτές τις αντιστοιχίσεις, θα είναι ευάλωτο όλο το πλαίσιο σε προσφυγές και αιτήσεις ακυρότητας, γιατί ο κάθε υποψήφιος -και με το δίκιο του- θα έρθει να σου πει ότι «εγώ κύριε, όταν υπέβαλα το μηχανογραφικό μου τον Ιούλιο, δεν ήξερα ότι μπορεί να υπάρχουν αυτές οι αντιστοιχίσεις και θα μπορούσα να πάρω μεταγραφή στο ένα ή το άλλο τμήμα».

Τέλος, συγχέετε το θέμα της πανεπιστημιοποίησης ενός τμήματος με τις αντιστοιχίσεις τμημάτων. Η ουσιαστική πανεπιστημιοποίηση είναι αυτή που έχεις τα μέσα και το επίπεδο εκείνο σπουδών που θα αναβαθμίσει την ποιότητα σπουδών σε ένα τμήμα. Αυτό δεν γίνεται στοιβάζοντας σε ένα τμήμα που έχει, για παράδειγμα, εργαστηριακές ασκήσεις και εκεί που μπορεί να εξυπηρετήσει εκατό φοιτητές, να του βάλεις διακόσιους, γιατί αυτό που θα πετύχεις σαν αποτέλεσμα θα είναι να μην εκπαιδεύσεις κανέναν από τους διακόσιους και να κοροϊδέψεις και τους διακόσιους.

Ευχαριστώ.